Welkom bij mijn allereerste blog!

Vanaf nu zul je elke maand 1 of 2 nieuwe blogs terug kunnen vinden op mijn website. Ik ga schrijven over allerlei onderwerpen die te maken hebben met studiekeuze. Van de noodzaak van proefstuderen tot studiefinanciering en van het bindend studie advies (BSA) tot tips voor ouders om te helpen bij studiekeuze.
Studiekeuze in de breedste zin van het woord dus. Op deze manier hoop ik je van zoveel mogelijk informatie te voorzien.
Veel plezier met mijn eerste blog!

Zelfkennis is het startpunt in het studiekeuzeproces

In mijn praktijk krijg ik met regelmaat jongeren die zich wel degelijk hebben georiënteerd op een studie. Ze zijn naar een open dag van een onderwijsinstituut geweest om zich te laten informeren over de vele studies die de betreffende school aanbiedt.
Scholen weten zichzelf op zo’n open dag prima te verkopen en veel studies lijken op basis van de voorlichtingspraatjes “wel leuk”. Het gevolg is dat ze aan het einde van zo’n open dag door de bomen het bos niet meer zien.

Echter, de eerste en belangrijkste stap in het studiekeuzeproces wordt hierbij overgeslagen; zelfkennis.
Betrouwbare zelfkennis is het fundament van een passende studiekeuze.
Dus, eerst op ontdekkingstocht naar:

* Wie ben ik?
* Wat kan ik?
* Wat zijn mijn kwaliteiten?
* Wat wil ik? Wat drijft mij?
* Wat past bij mij?

De antwoorden hierop zijn belangrijke startpunten in het studiekeuzeproces. Want met deze betrouwbare zelfkennis ga je interessante studies herkennen en beoordelen.

Wat kun je doen als ouder?

Jongeren vinden het lastig om over zichzelf te praten en na te denken. Als ouder kun je een waardevolle aanvulling zijn in hun studiekeuzeproces. Je kunt ze helpen te spiegelen op hun eigenschappen en competenties en zo eens goed na na te laten denken over zichzelf.
Maar, hoe stel je nu de juiste vragen aan je puberende zoon of dochter? Stel in ieder geval altijd open en niet-oordelende vragen. Denk daarbij ook eens aan hoe je zelf (indien van toepassing) je studie hebt gekozen. En wees je bewust van je eigen vooroordelen.

Je kunt bijvoorbeeld vragen wat er interessant is op school maar ook buiten school. Wat maakt dat dat nou zo interessant is? Waar krijg je vooral complimenten over? Wat kunnen anderen van jou leren? Waarom is juist dat televisieprogramma zo interessant voor je?
Zorg er hierbij voor dat je het juiste moment kiest en maak er geen vragenvuur van. Praat niet te lang en kom later nog eens terug op de antwoorden die zijn gegeven.
Uiteindelijk wordt een beetje steun, een beetje feedback en meegaan naar een open dag bijna altijd gewaardeerd. Bedenk daarbij wel dat de verantwoordelijkheid voor de studiekeuze altijd bij de jongere ligt en je als ouder ook moet kunnen “loslaten”.
Kom je er als ouder niet uit of wil je extra hulp? Schroom niet om contact met mij te zoeken. Ik help je graag op weg.
Meer over dit onderwerp op https://www.studiekoers.nl/hoe-en-wat

Tot zover mijn eerste blog over stap 1 in een studiekeuzeproces. Graag hoor ik wat je ervan vindt. Laat je reactie achter onderaan deze pagina. Ook indien je nog onderwerpen hebt die je graag terug wil zien.

In mijn volgende blog ga ik verder in op stap 2 van het studiekeuzeproces; studiekennis. Met betrouwbare zelfkennis de meest interessante studies herkennen en beoordelen.