Door omstandigheden kan StudieKoers dit schooljaar geen nieuwe studiekiezers meer aannemen voor studiekeuzebegeleiding. Mocht je op zoek zijn naar een alternatief, stuur me dan even een berichtje via mail of app. Je ontvangt dan per omgaande de gegevens van een van mijn collega-studiekeuzecoaches.

Bedankt voor je begrip!

Door omstandigheden kan StudieKoers dit schooljaar geen nieuwe studiekiezers meer aannemen voor studiekeuzebegeleiding.

Mocht je op zoek zijn naar een alternatief, stuur me dan even een berichtje via mail of app. Je ontvangt dan per omgaande de gegevens van een van mijn collega-studiekeuzecoaches.

Bedankt voor je begrip!

Van alle studiekeuzetips die ik kan geven, is dit toch wel de allerbelangrijkste; Begin Op Tijd !

Kiezen of keuzes maken is en blijft lastig. Dat geldt voor alle leeftijden, maar zéker ook voor jongeren. Er valt tegenwoordig in onze maatschappij ook zoveel te kiezen! Aan de ene kant is die keuzevrijheid natuurlijk geweldig, maar er bestaat ook een keerzijde; het kan jongeren erg onzeker maken of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt.

Middelbare school

Als we het fenomeen Keuzes Maken beperken tot school, dan begint het natuurlijk al in groep 8 met de keuze van de middelbare school. Voor sommigen valt er weinig te kiezen (er is maar 1 middelbare school in de buurt; oef, geen keuzestress ) terwijl anderen kunnen kiezen uit meerdere scholen in de buurt.

Mijn eigen kinderen hadden keuze uit maar liefst 5 (!) middelbare scholen die allemaal ongeveer dezelfde fietsafstand vanuit huis hadden. Lastig hoor, moeten kiezen als je pas 12 jaar oud bent….

Profielkeuze

Na de schoolkeuze komt na een tijdje al snel de profielkeuze om de hoek kijken. Bij de profielkeuze moet je kind rekening houden met schoolvakken maar eigenlijk ook al met zijn of haar kwaliteiten, belangstelling en competenties. De profielkeuze is namelijk al een serieuze stap richting studiekeuze. Je hebt dan nog geen concrete keuze gemaakt voor een vervolgopleiding, maar wel enigszins een richting bepaald.

Noodzaak van kiezen

Belangrijk in het studiekeuzeproces is dat uw kind de noodzaak inziet van het kiezen. Jongeren leven met name in het hier en nu en houden zich nog niet zo bezig met de toekomst. Ze schuiven de fase die na het eindexamen komt het liefst zo lang mogelijk voor zich uit.

Probeer er als ouders daarom al vroeg “luchtig” over te praten (onder het eten, onder het tanden poetsen, etc), dan wordt het niet zo’n beladen onderwerp op het moment dat erover gepraat móet worden. Ondanks dat je waarschijnlijk niet meteen een heel gesprek over studiekeuze op gang zal krijgen, geef je ze onbewust toch iets mee om over na te denken. Wie weet bespreken ze het onderwerp stiekem toch met vrienden of vriendinnen. Dan heb je dat toch maar weer bereikt!

Het scheelt natuurlijk een hoop (keuze-)stress als ze in het toch al drukke examenjaar al weten wat ze na de diploma-uitreiking willen gaan doen; studeren, een tussenjaar, werken of misschien wel een eigen bedrijf opzetten.
Daarnaast geeft het een extra motivatie-impuls om te slagen voor het eindexamen; ze willen dan natuurlijk zo spoedig mogelijk met die plannen gaan beginnen…

Eigenwijze puber

U bent écht geen uitzondering als u ouder bent van een eigenwijze puber die weinig tot niks van de ouder(s) aanneemt. Of er gewoon helemaal niet over wil praten thuis en daarmee het keuzeproces automatisch en onbewust voor zich uit schuift.

Weet dat een extern persoon dan vaak wél iets bij ze op gang kan brengen.
Hoe vaak hoor ik in mijn praktijk de opmerking van ouders “Nou, ik hoop dat jij er iets uit krijgt bij hem/haar; thuis valt er niet mee te praten”. Vervolgens zit zoon- of dochterlief bij mij aan tafel en zijn het soms echte spraakwatervallen die op hun gemak hele verhalen zitten te vertellen. Gaaf vind ik dat!
Het bekende speekwoord “Vreemde ogen dwingen” is hier absoluut van toepassing; de ogen van een vreemde hebben meer invloed op je dan van een bekende.

Belangrijke inschrijfdatums

In mijn vorige blog (zie: https://studiekoers.nl/fase-2-in-het-studiekeuzeproces-informatie-en-ervaringen-verzamelen-over-studies-maar-hoe-doe-je-dat/) heb ik het al heel kort even aangekaart; jongeren denken dat ze nog alle tijd van de wereld hebben om te kiezen. De praktijk leert dat veel scholieren toch wachten met hun studiekeuze tot ze in het eindexamenjaar zitten. Pas dan voelen ze echt de noodzaak en beseffen ze dat ze het keuzeproces niet langer uit kunnen stellen.

Merkt u bij uw kind ook zulk uitstelgedrag, wijs hem of haar dan kort op de belangrijke datum van 15 januari. Veel jongeren weten namelijk niet dat deze datum de uiterste inschrijfdatum is van de HBO- en WO-opleidingen met een numerus fixus, oftewel met een uitgebreide selectieprocedure als gevolg van het beperkt aantal plaatsen. Deze selectieprocedure duurt maximaal 3 maanden tot uiterlijk 15 april. Dan zijn er nog maar 2 weken (!) over tot de volgende deadline van 1 mei; de uiterste inschrijfdatum voor HBO- en WO-opleidingen zonder aanvullende eisen of numerus fixus.

Overigens is 1 april de uiterste inschrijfdatum alle MBO-opleidingen. Op het MBO hebben enkele studies een aanvullende selectieprocedure, denk hierbij bijvoorbeeld aan een medische keuring voor de opleiding Sport en Bewegen.
Wilt u een actueel overzicht ontvangen van de numerus fixus-opleidingen HBO en WO voor studiejaar 2019-2020, stuur dan even een mailtje naar info@studiekoers.nl

Probeer dus in ieder geval om vóór 15 januari helder te hebben welke studie het gaat worden, dan zit je altijd safe. Uiteraard is een Plan-B hier ook van belang, voor het geval de uitslag van de selectieprocedure onverwacht toch negatief uitvalt.

Verschillende keuzestijlen

In mijn volgende blog ga ik meer in op de diverse keuzestijlen die jongeren in de praktijk hanteren. Met daarbij de pluspunten én valkuilen bij deze stijlen.
Weet jij welke keuzestijl jouw kind heeft?