Vorige week was ik op vrijdag en zaterdag aanwezig op de Onderwijsbeurs Zuid in Veldhoven. Samen met een tiental andere begeleiders in studiekeuze heb ik weer twee volle dagen zitten speedcoachen. Het waren weer heel bijzondere gesprekken met zeer uiteenlopende vraagstellingen.
Wat is speedcoachen?
Bij het speedcoachen heb je 15 minuten (!) de tijd om met een leerling in gesprek te gaan over zijn of haar probleem in het studiekeuzeproces.
De kunst is om middels een paar gerichte vragen te kunnen inschatten in welke fase van het studiekeuzeproces een jongere zit. Is dat de oriëntatiefase (wie ben ik?), de verkennende fase (welke studies zijn er die bij mij zouden passen?), de verdiepende fase ( oa wat ga ik leren bij een bepaalde studie, in welke stad en wat zijn de verschillen tussen de scholen?) en tenslotte de beslissingsfase. Want, sla je een fase over, dan is de kans groot dat je vast gaat lopen in je studiekeuzeproces.
Fasen in het studiekeuzeproces overgeslagen
De jongeren die ik heb gesproken zaten allemaal in verschillende fases. Wat mij echter wel is opgevallen in deze 2 dagen is het aantal jongeren dat al in de verkennende fase zat terwijl de ze oriënterende fase (Wie ben ik?) hadden overgeslagen. Het is natuurlijk ook hartstikke lastig om over jezelf na te moeten denken! Zo moeten ze als voorbereiding op het speedcoachgesprek op de achterkant van het afsprakenkaartje een paar vragen invullen. Vragen zoals “Stel jezelf eens voor in vijf kernwoorden” en “Noem eens een kwaliteit. Waar ben je goed in?” blijken toch best lastig om in te vullen. Je merkt het ook meteen als (een van de) ouders heeft meegeholpen met de antwoorden. Lastig dus om dingen over jezelf te vertellen, maar wel erg van belang in het studiekeuzeproces!
Sommigen zeiden ook letterlijk dat ze die ochtend van huis zijn gegaan om te kijken wat er allemaal in studieland “te koop” is. Terwijl lang niet alle scholen/universiteiten uit het Zuiden vertegenwoordigd waren op de beurs. Avans, Fontys en Universiteit Tilburg waren bijvoorbeeld grote afwezigen. Bij die jongeren heb ik de stappen van het studiekeuzeproces uitgelegd en geadviseerd om vooraan te beginnen, met de oriëntatiefase dus, en deze vooral niet over te slaan! Hierna begrepen ze beter hun gevoel dat ze op beurs “verloren” liepen. Als je niet in beeld hebt wat bij je zou passen, dan kun je ook niet gericht gaan kijken.
Praktische handvatten
Wat me nog meer is opgevallen deze dagen is dat jongeren soms wél weten welke richting bij ze past en welke richting ze graag op willen. Maar vervolgens hebben ze géén idee welke studies er allemaal in die richting zijn en vooral waar ze dat op zouden kunnen zoeken. Gelukkig had ik voor die leerlingen de keuzegidsen meegenomen en daar is dan ook veelvuldig en dankbaar gebruik van gemaakt. Foto’s zijn gemaakt om die thuis nog eens uitgebreid te gaan bekijken (verkennen).
Voldaan gevoel
Al met al had ik na 2 intensieve coachdagen met in totaal ruim 35 gesprekken een voldaan gevoel. Ik heb de jongeren een stapje verder kunnen helpen in hun studiekeuzeproces en ook soms een stapje terug moeten zetten omdat ze een fase hebben overgeslagen.
Ze kunnen weer vooruit, daar waar ze vast liepen. En dat is uiteindelijk het doel van speedcoachen in 15 minuten!
Recente reacties